onsdag den 15. maj 2013

SÆDDONOREN - Tjalfe's far






Her er han så. Manden som har gjort mig til jordens lykkeligste kvinde - ham jeg anser for at være den ene af de to vigtigste brikker i mit liv - uden overhovedet at have mødt ham...

Det lyder sgu lidt bizart. Og det er det egentlig også...

Og så sidder du måske og rynker øjenbryn og tænker "han ser ikke så moden ud?"
Dette er babybilleder af ham, for det er det eneste man får at se. 
Umiddelbart var han ikke en jeg bed mærke i, da jeg scrollede igennem alle donorerne fra ende til anden. Næ faktisk havde jeg set hans billede flere gange, men der var ikke noget ved ham der virkede specielt eller spændende nok til at jeg gad at kigge hans profil igennem...

Den 1. gang jeg blev insemineret var det med sæd fra den donor, som min ekskæreste og jeg havde valgt sammen. Det var en mørk donor. Det lykkedes ikke at blive gravid og da jeg ville ringe og bestille mere "af ham" fik jeg at vide at han desværre var udsolgt!? (say what..?)

2. gang blev så med en anden mørk donor, med total bong-hår! 
- det lykkedes heller ikke. Og da han så desværre også var udsolgt, fik jeg igen besked på at finde en ny far til mit barn..

.3 og 4. blev jeg så insemineret med sæd fra en kommende astronaut, han var vældig klog og arbejdede for NASA. Det lykkedes så heller ikke at få en astronaut-unge...

5. gang tænkte jeg, "fuck it" jeg vælger sgu en helt fjerde, det hele virkede så ligegyldigt nu. Tænkte over at jeg måske skulle gøre mig nogle tanker om hvad jeg ville ligge vægt på i mit valg, nu hvor det var sidste gang jeg ville forsøge at blive gravid. Indtil nu havde jeg ikke tænkt over at vægte uddannelse osv, kan forstå på det at mange kvinder udelukkende vælger ud fra hvem der er klogest eller  højstuddannet. Det spillede ingen rolle hos mig, må jeg nok erkende. Det eneste krav jeg hele tiden havde haft, var at det skulle være en åben donor! 
Jeg er selv adopteret og ved derfor hvordan det er, ikke at kende sine rødder. Jeg ved hvor meget det ville betyde for mig at have adr og oplysninger nok til bare at tage ned og finde min biologiske familie. Og nu hvor jeg havde chancen for at give mit barn den mulighed, så ville jeg selvfølgelig gerne betale ekstra for det! 

På sædbankens hjemmeside/webshop (ja i know..) så jeg pludselig at der i højre hjørne stod "US clients please click here." Jeg klikkede for sjov skyld men forventede egentlig den samme hjemmeside, bare oversat til engelsk. Men det var en helt anden side, hvor der stod mange flere detaljer og informationer og jeg kunne se de havde nogle af de samme donorer som den danske version. På den danske hjemmeside, kunne man få både danske og amerikanske donorer. Men på den amerikanske, havde en medarbejder lavet en top 5 over donorer og hun havde ligeledes udvalgt en favorit donor, hvilket jeg ikke havde set på den danske hjemmeside. Jeg klikkede spændt på favoritdonoren og blev mødt af en donor under dæknavnet "Dawson."Ham kunne jeg genkende fra den danske hjemmeside. Jeg blev positiv over de mange gode ting hun skrev om ham og tænkte at jeg måske lige skulle tjekke ham ud. 
MAN KAN SE:
et babybillede
en profil med mange oplysninger
og et "staff impression" (hvad personalet fra den amerikanske afdeling af sædbanken, som har mødt donorerne, synes om dem)
og et interview hvor man hører donoren snakke og svare på en masse spørgsmål.



Efter at have tjekket det hele ud, måtte jeg erkende at ham "Dawson" lød ret spændende. Meget ærlig og oprigtig. Og det med at han virkede oprigtig i hans udtalelser, fik mig på krogen. Jeg havde nemlig set mange andre babybilleder af donorer som så søde ud men som når de så f.eks blev spurgt hvorfor de havde valgt at være åben donor og hvilke tanker de havde gjort sig om at møde barnet i fremtiden, svarede at de havde gjort det for pengenes skyld, eller at de ikke ønskede kontakt. 
Men ham her virkede helt oprigtig. Specielt det sidste i interviewet ramte mig lige i hjertet:

Interviewer: Do you have any thoughts about having future contact with any of those off-springs?

Donoren: I do actually, it is really interesting to think about in the future - just wake up 18 years from now, and meet someone, maybe to meet your own child for the first time, is kind of mind-blowing. It is something that i would very much like to do if that is something that the child would be interested in.

Interviewer: Is there anything you would like to say to the recipient or any children that might happen?

Donoren: I guess to the parents: if your child is like me, he or she is likely pretty happy and healthy and athletic. If i were giving advice how to raise me many years ago, i would say help them learn selfdiscipline and healthy living early, that is something that didn't come naturally but has been a huge gain for me. And to the child i guess i would just like to say: your parents loves you very much, and to remember that, especially when you might think otherwise. And when the time comes, if you would like to meet me, i would very much like to meet you! 

Faktisk begyndte jeg at hyle fordi det bare føltes så rigtigt med ham. Min mavefornemmelse var god og jeg kunne forestille mig at skulle vise mit kommende barn det interview i fremtiden. 

I hans profil står der b.la. at han kan lide at spille ultimate frisbee og volleyball, at han har en bror og at han har meget energi og er ekstremt social (så det ved jeg da hvor Tjalfe har fra, for det er IKKE fra hans mor..) 
Den sidste grund til at jeg valgte ham, var fordi han var gammel. Omkring de 40. Og de fleste andre donorer var meget unge. Jeg tænker at en ung mand på 23 måske kunne gøre dette for at tjene til studiet og byturene, hvorimod at ham her beskriver at han har en kæreste og at de ikke selv skal have nogen børn. Så jeg tænker at han må have gjort sig nogle seriøse overvejelser omkring det med eventuelle børn der kommer rendende om 18 år? Det tror og håber jeg på.

Personalet fra sædbanken som har mødt ham skriver følgende om ham:

Open Donor: Dawson Staff Impression
Dawson's brilliant blue/green eyes are enough to stop you dead in your tracks. To accompany his striking eyes, he has thick brown hair, full lips, and an athletic/slender build.
With his studies focused in mathematics, he works as a Senior Technical Architect. To claim that Dawson is smart would be an understatement, as he is an extremely intelligent and sharp individual.
Dawson is successful and bright but is also incredibly caring, warm, and compassionate. He is the first to ask us how our day is going and loves to share about his own in return. He stays active biking, swimming, and loves the outdoors.

Jeg tror virkelig på at der var en mening med at jeg blev gravid 5.gang. For ellers havde jeg jo ikke fået verdens sødeste og smukkeste lille dreng? Underligt at tænke på at hvis jeg var blevet gravid f.eks. 2. gang, så havde jeg fået en lille uggabugga-unge med michael-jackson-garn og en helt anden personlighed? 
GODT jeg fik Tjalfe!

Han er virkelig en god blanding. Han har masser af forskellige nationaliteter i blodet. 
srilankansk fra mig.
Og fra faren : engelsk, irsk, amerikansk og polsk!  

Jeg er glad for at jeg har alle de underlige og ligegyldige oplysninger om ham. Jeg er bedøvende ligeglad, men jeg tror det er nogle facts der vil betyde noget for Tjalfe engang. Glæder mig også til at se om man kan se nogle ting fra donoren i ham. Allerede fra han var lille, vidste jeg at det med at han er ekstrem social, er fra hans far. Og energien. (kunne håbe han arver hans fars intelligens også) - nu har han jo arvet temperamentet fra mig og det er RIGELIG!!! 
Umiddelbart synes jeg slet ikke han ligner sin far! Hvis man ser et billede af mig som lille, så er det ligesom at se Tjalfe, fuldstændig! 

Men jeg lavede et billede af Tjalfe magen til donorbilledet, som jeg håber han en dag bliver glad for. Nogen siger dog at de kan se nogle træk når man stiller det sådan op. Jeg kan godt se næsen og ansigtsformen er fra ham. Kan i se nogen ligheder?








9 kommentarer:

  1. Sikke et fint indlæg, Meena. Du skriver levende og sjovt, om et tema, der også kunne have været vinklet på en meget mere "seriøs"/alvorlig måde. Seriøse overvejelser ligger bag, det skinner igennem den lette tone, og jeg er glad for at få et indblik i den del av hvorledes et nyt barn kan blive til på. Det tror jeg i hvert fald alle dem der selv kan få barn, ikke tænker særligt meget over, og derfor ikke tilegner sig indsigt i. Så tak for at du deler en sådan personlig ting.

    Det er skønt at læse, at du er så åben for at Tjalfe en gang skal have mulighed for, hvis han selv får behov og ønske om det, at kunne opsøge sin biologiske far. For min del (jeg er jo også adopteret) har jeg ikke haft noget stort behov for netop dette, men hvis jeg havde, så ville dén proces for mig, være langt sværere og uklar, end det er for din Tjalfe. Nok så svær, at jeg ikke ved om jeg nogen gang ville finde de rigtige folk der ude et sted, og så ville skuffelsen sikkert blive så stor, måske?

    Tak for at du deler, det er sjovt at læse med, og fint at vide, at du har gjort dig så mange tanker rundt din søns fremtid : )

    Kh og kram herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak fordi du har givet dig tid til at kommentere sødeste Marthe. - Det betyder meget <3

      er glad for du kan lide mine indlæg og det varmer mit hjerte når i sommetider smider en kommentar og tilkendegiver at i synes emnerne eller billederne er gode, så ved jeg at jeg "gør noget rigtigt" her på bloggen :)

      jeg tror du har helt ret i at dem som kan få børn på naturlig vis, ikke tænker over hvad og hvor meget man egentlig skal igennem af overvejelser, når man skal have et donorbarn. Er glad for at kunne give jer indsigt i dette. Er dog blevet i tvivl om folk synes det er et uinteressant emne? Måske læserne hellere vil have blogindlæg om boligindretning, kan ikke helt gennemskue det ...

      Vidste ikke du er adopteret? jeg har personligt et stort ønske om at finde mine biologiske rødder :) håber det lykkes en dag. Og er glad for Tjalfe har muligheden, også selvom han måske ikke ønsker den.

      Knus fra Meena

      Slet
    2. Hi,meena,
      I had a son as well from this donor. His name is David. He lives in the Netherlands.
      Thanx for sharing this info. Maybe we meet someday???

      Slet
  2. Endnu en fantastisk fortælling fra dig Meena..

    Jeg syntes bestemt man kan se hans far træk i ham, bestemt næsten og ansigtsformen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Den varmer ;)

      Ja synes også der er få træk som er tydelige. ;o)

      Slet
  3. Spændende at høre om overvejelser og se billeder. Synes det er nogle rigtigt gode tanker du har gjort dig - og han lyder meget sympatisk og ser rigtigt sød ud. Så fint at du har lavet to billeder med samme tema :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  4. Sikke et fantastisk indlæg!!
    Du skriver så fint omkring det, og synes det er meget rørende så meget du har tænkt over det.

    Er helt vild med at du har taget matchende billeder - sikke en god idé!

    Det er ikke så tit jeg blogger længere, da Instagram desværre har fået taget i mig...men måtte lige forbi dig, og er som altid underholdt på mange niveauer.

    Klems maria.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heeeeeeej Maria !! Er sgu glad for du smuttede forbi mig :)
      NÅEH det er DER du har gemt dig i mellemtiden, havde undret mig over hvor du var blevet af ? :D

      Tak søde, ja man er jo nødt til at gøre sig nogle overvejelser og tænke over det, have en holdning til det, for en dag har jeg en stor dreng med 1000 spørgsmål. Og så vil jeg kunne have god samvittighed over at kunne fortælle ham mine overvejelser, at jeg rent faktisk ikke bare har gjort noget forhastet eller tilfældigt.

      Er meget glad for du føler dig underholdt her hos mig.. Kom snart tilbage IK!
      Ellers ses vi måske på INSTA :o)

      Slet

Bare rolig ..

Der er mange andre indlæg!
TRYK på ÆLDRE INDLÆG her ovenfor ..